2. WPROWADZENIE

CZĘŚĆ MATEMATYCZNO-FIZYCZNA


Człowiek zawsze dążył do poznania świata. Tworzył nowe teorie, metody poznawcze i narzędzia. Popełniał błędy, korygował je i wyciągał wnioski. W tym projekcie: 
  • poznasz trudności, jakie człowiek musiał pokonywać, aby dziś mógł badać wszechświat przy użyciu technologii przedstawionych w tym filmiku, 
  • sam zastosujesz metody pomiaru lądu znane już przed naszą erą, 
  • zrozumiesz zjawiska związane z ruchem Ziemi i Księżyca.


CZĘŚĆ HUMANISTYCZNA

Świat starożytny stanowi kolebkę cywilizacji, źródło filozofii i pierwszych ODPOWIEDZI. Jakie pytania, w związku z tym, mogli sobie zadawać pierwsi mędrcy?

Dlaczego niektórzy ludzie mają ciemny kolor skóry? Czemu kijanka ma ogon, a żaba nie?  Jak to się dzieje, że Słońce wędruje po niebie? Czym jest to, co nas otacza? Jak powstał świat? Skąd się wzięliśmy? Jaki jest sens naszego istnienia? Jak być szczęśliwym?

Teoretycznie proste, prawda? Wpisujemy pytanie w wyszukiwarkę Google i oto gotowa odpowiedź ...albo i stos odpowiedzi, tysiące opinii, faktów, badań i idei. A jak zdobywano odpowiedzi na powyższe pytania w X w.p.n.e? Skąd ówcześni czerpali wiedzę?

Otóż jej źródeł można upatrywać w mądrości opartej na dawnych wierzeniach bądź na naukowych teoriach, powstałych przy pomocy znanych wówczas, pewnie niedoskonałych, narzędzi. Z tego powodu projekt humanistyczny, pod względem podejmowanych tematów, podzielić można na dwa odrębne działy: mitologia i filozofia.

Biorąc udział w projekcie zapoznasz się z dawnymi wierzeniami Greków i Rzymian, a także szkołami filozoficznymi funkcjonującymi w antyku. Poznasz postacie historyczne i fikcyjne (mitologiczne), które w jakiś sposób wpłynęły na widzenie świata.